Hulp bij vervoer

In de meeste bussen en treinen kunt u met een rollator of rolstoel reizen. Kijk op de website van het vervoersbedrijf wat er mogelijk is.

Met een scootmobiel mag u wel mee in de trein, maar niet in de bus. Soms mag u ook met uw scootmobiel mee in tram of metro. Kijk op de website van uw vervoerder wat er mogelijk is.

Heeft u hulp nodig bij het reizen? Op veel stations kan de NS u helpen met het reizen met de trein. Bel minimaal 1 uur voordat u wilt vertrekken met de NS. Vertel welke reis u wilt maken. Geef aan of er een rolstoel, scootmobiel of begeleider meegaat. De NS-medewerkers helpen u dan de trein in en uit.

Meer informatie over reizen met de trein vindt u op de website van NS.

Kunt u niet alleen reizen met het openbaar vervoer? Misschien komt u in aanmerking voor een OV-Begeleiderskaart. Hiermee kan er iemand gratis met u meereizen. Kijk voor meer informatie op de website van Argonaut.

Reist u met Arriva? Kijk dan op de website van Arriva.

Algemeen - Arriva reizen met een beperking

Telefoonnummer
0800 023 25 45

Argonaut Advies

Voor informatie, advies en het aanvragen van een OV-begeleiderskaart.

Telefoonnummer
030 235 46 61

NS - reizen met een functiebeperking


Met de regiotaxi reist u binnen de regio van deur tot deur. U betaalt minder dan bij een gewone taxi.

Buiten de regio (verder dan 5 OV-zones of 25 kilometer vanaf uw woonadres)  kunt u reizen met de speciale taxi van Valys. U krijgt dan jaarlijks een persoonlijk kilometerbudget. Daarmee kunt u reizen voor 20 cent per kilometer. Reist u meer? Dan betaalt u € 1,30 per kilometer. Een begeleider mag gratis mee. Kijk op de website voor meer informatie.

Of maak gebruik van de Deeltaxi, Zorgtaxi de Plusbus of ander lokaal vervoer. Kijk op de website Ik wil vervoer voor meer informatie.


Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen.

Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Dan kunt u hulp krijgen van een professionele cliëntondersteuner of mantelzorgondersteuner. Deze hulp is gratis en onafhankelijk. Neem hiervoor contact op met Vraagwijzer Steenbergen, WijZijn Bergen op Zoom, WijZijn Steenbergen, BWI Woensdrecht, Zorgbelang Brabant, OOBOZ, MEE West-Brabant of kijk op de website van de gemeente Woensdrecht.

De cliëntondersteuner of mantelzorgondersteuner helpt u met:

  • uitzoeken wat de juiste zorg of ondersteuning voor u (of uw naaste) is
  • in contact komen met de juiste organisaties
  • aanvragen van de juiste zorg of ondersteuning
  • de administratie die nodig is voor de zorg of ondersteuning

Is die hulp niet genoeg? Schakel dan een mantelzorgmakelaar in. Deze makelaar wordt in sommige gevallen vergoed door uw zorgverzekering. U vindt een mantelzorgmakelaar op de website van beroepsvereniging BMZM.

Meer informatie over wat cliëntondersteuning is, vindt u op Regelhulp en op de website van de Nationale Ombudsman.

Algemeen - MEE West-Brabant locatie Breda

Cliëntondersteuning

Bezoekadres
Stadionstraat 28
4815 NG Breda

Telefoonnummer
076 522 30 90

Algemeen - MEE West-Brabant locatie Hoogerheide

Cliëntondersteuning

Bezoekadres
Huijbergseweg 3
4631 GC Hoogerheide

Telefoonnummer
076 522 30 90

Algemeen - Regelhulp mantelzorg

Algemeen - Zorgbelang Brabant

Bergen op Zoom - Inwonersondersteuning cliëntondersteuning

Bezoekadres
Jacob Obrechtlaan 5
4611 AP Bergen op Zoom

Telefoonnummer
0164 29 94 91

Bergen op Zoom - OOBOZ (Overleg Ouderenorganisaties Bergen op Zoom)

Belangenbehartiging 55 plussers en Cliëntondersteuning

Steenbergen - WijZijn cliëntondersteuning

Telefoonnummer
0167 75 08 50

Woensdrecht - Brede welzijnsinstelling (BWI)

Aanbieder van welzijnsdiensten binnen de gemeente Woensdrecht.

Bezoekadres
Huijbergseweg 3
4631 GC Hoogerheide

Telefoonnummer
0164 67 20 49

Woensdrecht - cliëntondersteuning

Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars (BMZM)

Website
www.bmzm.nl

E-mailadres
info@bmzm.nl

Telefoonnummer
085 21 00 630

Nationale ombudsman - cliëntondersteuning


Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.

  • Ga eerst in gesprek met de organisatie waar u een klacht over heeft. Zoek samen naar een oplossing.
  • Komt er geen oplossing, dien dan een klacht in. Kijk op de website van de organisatie hoe dat moet. Of vraag het aan een medewerker.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.

Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.

Voor cliëntondersteuning bij u in de buurt neemt u contact op met WijZijn Bergen op Zoom, WijZijn Steenbergen, Cliëntonderstuening Woensdrecht, Zorgbelang Brabant, Vraagwijzer Steenbergen of MEE West-Brabant.

Algemeen - MEE West-Brabant locatie Breda

Cliëntondersteuning

Bezoekadres
Stadionstraat 28
4815 NG Breda

Telefoonnummer
076 522 30 90

Algemeen - MEE West-Brabant locatie Hoogerheide

Cliëntondersteuning

Bezoekadres
Huijbergseweg 3
4631 GC Hoogerheide

Telefoonnummer
076 522 30 90

Algemeen - Zorgbelang Brabant

Bergen op Zoom - Inwonersondersteuning cliëntondersteuning

Bezoekadres
Jacob Obrechtlaan 5
4611 AP Bergen op Zoom

Telefoonnummer
0164 29 94 91

Steenbergen - WijZijn cliëntondersteuning

Telefoonnummer
0167 75 08 50

Woensdrecht - cliëntondersteuning

Nationale Ombudsman

Postadres
Postbus 93122
2509 AC Den Haag

Telefoonnummer
0800 33 55 555