Verander uw gedrag om nieuwjaarswensen te realiseren

water drinken

Hoelang houdt u het vol om aan uw nieuwjaarsdoelen te werken? De meeste mensen stoppen ergens halverwege februari. Zonde, maar dit heeft z’n redenen. Denk bijvoorbeeld aan gebrek aan tijd, middelen of motivatie. Hoe is dit bij u? Om dingen écht blijvend te veranderen, moet er meestal ook écht iets veranderen in de manier waarop u dingen aanpakt. Kortom, door gedrag te veranderen.

Zet u wel realistische doelen?

Het anders aanpakken betekent ook objectief kijken naar hoe realistisch uw doelen werkelijk zijn. Legt u de lat niet te hoog? Het gaat er namelijk niet alleen om wat u wilt, maar ook wat u kunt. Een doel is realistisch wanneer u dit kunt bereiken op basis van uw huidige instelling, discipline en tijd. Ook motivatie, kennis en eventuele support spelen een belangrijke rol. Koppel uw doel aan een bepaalde tijd en meetbare criteria om uw voortgang te toetsen. Op deze manier voorkomt u dat uw voornemen vaag is óf dat u geen plan kunt maken om dit te bereiken.

Heeft u een plan?

Des te meer duidelijkheid u heeft rondom het plan om uw doel te bereiken, hoe beter u kunt presteren. U kunt zich dan namelijk eenvoudiger concentreren op hetgeen wat echt belangrijk voor u is. Ook weet u precies wat u te doen staat. Het kan echt een wereld van verschil maken wanneer u helder, voorbereid en systematisch te werk gaat. Weet u wat u wilt? Schrijf dit op papier geschreven en stel dan een deadline voor uzelf. Vervolgens maakt u een lijstje van alles wat u kunt bedenken dat u moet doen om dat doel te bereiken. Afsluitend stelt u een uitgebreid plan op waarmee u als het ware in stappen te werk kunt gaan. 

Zo werkt u steeds een beetje dichter naar uw doel toe. Onthoud dat te grote passen u ervan kunnen weerhouden überhaupt vooruit te gaan. Met kleine baby pasjes komt u uiteindelijk ook waar u wilt zijn. Nogmaals, zorg er daarom voor dat uw doel realistisch is, en baseer hier ook een realistisch plan op!

Gedrag veranderen

Als het niet aan uw doel ligt, en ook niet aan uw plan, dan ligt het waarschijnlijk aan uw gedrag. Geen paniek, dit is helemaal niet erg. Ook hier kunt u verandering in brengen. Het kan goed zijn dat u vastzit in herhalende patronen. Wanneer u hier bewust van bent kunt u hier actie tegen ondernemen. Herhalende patronen zijn terugkerende manieren van handelen. Gewoonten dus. Het kan zijn dat u niet eens meer doorheeft dat u op de automatische piloot staat. Tijd om de controle terug te nemen!

Doorbreek uw patronen

Vindt u zichzelf keer op keer in dezelfde situatie? Dan weet u dat u vast zit in een patroon. Analyseer uw gedrag en ontdek wat u keer op keer hetzelfde doet. Schrijf voor de verandering eens volledig uit wat u elke dag de hele week of maand doet en denkt. Als u hier vervolgens kritisch naar kijkt en uzelf verantwoordelijk houdt, dan kunt u aanpassingen toebrengen. 

Wilt u bijvoorbeeld afvallen, maar koopt u toch keer op keer weer die lekkere koekjes, omdat u deze zo lekker vindt, dan zit u vast in een patroon van lekker snoepen. Dit is niet erg, maar juist interessant. Want misschien is er wel een onderliggende reden waarom u die koekjes eet. Het kan zijn dat u ze gewoon lekker vindt, maar het kan ook een diepere oorzaak hebben die zich wortelt in uw emoties. Door eerlijk op te schrijven wat u denkt kunt u een patroon ontdekken in uw gevoelens.

Eet u bijvoorbeeld zoveel omdat u zich eenzaam, verdrietig of gekwetst voelt? Dan is dat de eerste les waar u iets mee kunt. Door bijvoorbeeld een manier te vinden om meer onder de mensen te komen zult u misschien wel minder eten om uzelf goed te voelen. Daarnaast zijn er natuurlijk ook praktische redenen, zoals bijvoorbeeld de koekjes niet meer te kopen. 

Schaam u niet om hulp te vragen

Zoals u inmiddels misschien wel begrijpt kan het zijn dat er meer in u speelt dan dat u nu bewust van bent. Mocht u echt met vragen zitten waarmee u worstelt, zij het mentaal, emotioneel of fysiek, schaam u dan niet. Het is niet erg om hulp te vragen. Uiteindelijk gaat het erom dat u beter wilt. Er staan daarom genoeg hulpverleners voor u klaar die u van harte willen helpen. Denk bijvoorbeeld aan de huisarts, een psycholoog of een lifestyle coach. Als u uzelf serieus neemt en eerlijk bent over uw doelen, dan zult u ook serieus genomen worden. Wat u ook doet, wees een beetje lief voor uzelf en probeer te genieten van het proces. Wij wensen u veel succes!