Positieve oplossingen voor negatieve gedachten

Positieve oplossingen voor negatieve gedachten

Bent u bekend met ‘Blue Monday’? De derde maandag van januari staat symbool voor een overweldigend gevoel van ongelukkigheid, onder andere op kantoor. Het heeft veel te maken met grauw weer, mislukte nieuwjaarswensen en de start van een nieuwe werkweek. Genoeg redenen om bij de pakken neer te zitten, toch? Nee, dus daar gaan we nu voor eens en altijd verandering in brengen. Lees verder voor positieve oplossingen voor negatief denken (op een Blue Monday).
 

Vier de kleine successen

Het is eenvoudig om vast te lopen in alle taken en verantwoordelijkheden. Het lijkt soms wel of er geen einde aan komt! Daarom kan het helpen om iedere kleine overwinning te vieren. Maak voor uzelf een takenlijst waarmee u aan de slag kunt. Deze checklist met kleine taken kunt u dan afvinken naarmate de dag vordert. Niet alleen werkt zo’n overzicht handig en efficiënt, u leert ook om uw prestaties beter te erkennen.


Neem wat tijd voor uzelf

Plant u wel eens bewust tijd voor uzelf in? Zeker tijdens een drukke werkdag kunt u volledig aan uzelf voorbij gaan. Daarom is het goed om af en toe even een korte pauze te nemen. Maak een wandeling, haal een frisse neus of haal even iets te drinken om als het ware uw hersenen te resetten. Sta in die tijd eens bewust stil bij eventuele negatieve gedachten die u ervan weerhouden om van de dag te genieten. Door deze gedachten te vervangen door de dingen waar u trots op bent, wordt het makkelijker om uw eigen kleine gebreken te accepteren. U hoeft niet perfect te zijn en fouten maken mag. Sterker nog, deze maken u alleen maar sterker!


Vergeet niet dat alles voorbij gaat

Ongeacht hoe oud u bent, u bent al zo ver gekomen! Dan gaat één dag u toch niet klein krijgen? Natuurlijk niet, want morgen is gewoon weer een nieuwe dag. Dus als u er echt helemaal doorheen zit, weet dan dat morgen op u wacht. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat de rest van het jaar een feest is. Maar het geeft u wel de kans om op te staan met herwonnen energie uit onze tips. Bovendien kunt u zelf invloed op uw stemming uitoefenen om de dag beter door te komen. Luister bijvoorbeeld naar vrolijke muziek waar u blij van wordt. Ook kunt u alvast nadenken over wat u gaat eten vanavond. Misschien is het vandaag wel tijd voor uw lievelingsgerecht? Hoe eerder u dat takenlijstje af hebt, hoe eerder u naar huis kunt om lekker te genieten!


Creëer positiviteit

Uw gedachten hebben invloed op hoe u de wereld om u heen ervaart. Zijn uw gedachten positief ingesteld, dan lijken problemen minder zwaar en geniet u meer van de leuke dingen in het leven. Het helpt dus om negatieve gedachten om te buigen in positiviteit. Maar waarom denkt u eigenlijk negatief? Het kan zijn dat uw brein dat takenlijstje ziet als een ‘gevaar’. Uw hersenen maken dan de stresshormonen cortisol en adrenaline aan. Wanneer het dus even te veel wordt zorgen deze hormonen voor een stressreactie, waardoor u negatief denkt. Deze gedachten tasten uw zelfvertrouwen aan, waardoor u niet aan werk toekomt. Zo ontstaat er een zichzelf vervullende voorspelling. 


Behandel uzelf als uw beste vriend

Dat wat u denkt wordt werkelijkheid. Met andere woorden helpt u uzelf niet echt met negatief denken. Wees lief voor uzelf. Zo kunt u uw situaties beter aanvliegen met de vraag: “Wat zou ik voor een vriend doen?” In het algemeen is iemand veel aardiger wanneer hij of zij iets voor een ander doet, dan voor zichzelf. Herkenbaar? Het enige wat u dan alleen nog hoeft te doen is uw eigen beste vriend worden. Dat wat u voor een ander zou doen, doet u nu voor uzelf. Succes! 


Komt u er zelf niet uit?

Het kan zijn dat u gedurende het jaar met problemen worstelt waar u zelf niet uit komt. Blue monday laat ons allemaal stilstaan bij mentale problemen en nodigt uit om te praten over depressie of hulp te zoeken als dit nodig is. Kunt u wel wat steun gebruiken? Neem dan alstublieft contact op!